Pytanko o tanią przetwornice z DX .... oraz przewaga HID nad 100W żarówką ??

Started by firek7, 2007-12-22, 17:13:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

firek7

Witam
Czy równie dobrze można użyć takiego zestawu HID:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2579 ??
Upchać to do (ew. na zewnątrz) jakiegoś szperacza z metalowym odbłyśnikiem, szklaną szybką i przyzwoitym zasilaniem - np. MACTRONIC JML2940 i coś z tego wyjdzie??


Jakie wady takiego zestawu? Cena wychodzi 250 szperacz, 150 elektronika= 400zł. Ew. nieprzewidziane koszty +200 i nawet niedrogo wychodzi. Przetwornica pewno musiałaby być w doklejonej obudowie bo do środka nie wejdzie.


HID daje te 3* więcej światła niż podobnej mocy żarówką. Jak więc wypada porównanie takiego 35W HIDa z "orginalnym" szperaczem 100W? Szperaczem z mocniejszą/przewoltowaną żarówką??



Nie buduje HIDa (na razie nie wyobrażam sobie zastosowania dla niego a bardziej się boje że ja komuś/ ktoś mi po oczach poświeci ;] ), pytania te jakoś mi się nasuneły po przejrzeniu oferty takich latarek za 6000pln. Jest bożliwa budowa w warunkach domowych za 1/10 ceny na ww. komponentach?
 

Mel

1. Przetwornica samochodowa nie troszczy się nijak o stan akumulatora. Potrafi przez pierwsze pół minuty pobierać 16A z zasilania i nie martwi się spadkiem napięcia. Dobre przetwornice, które są na etapie projektowania dostosowane do użycia w przenośnych źródłach światła, mają wiele zabezpieczeń i zupełnie inną charakterystykę startu. Tak się składa, że mają też inną cenę  :(

2. Palnik wyładowczy charakteryzuje się dużo większą gęstością światła wyrażaną w kandelach na cm2. Innymi słowy -- całe światło jest skupione w jednym małym punkcie, dlatego łatwo to zogniskować (jeśli lustro nie jest pofałdowane) i uzyskać potężny zasięg. Są lampy wyładowcze, które świecą "jedynie" 3000 lm, a w reflektorze bez problemu oświetlają chmury, czego żarówka halogenowa, nawet ze swoimi 8000 lm, nie dokona.

3. Latarki za 6000 PLN też mi się wydawały jakimś kosmosem, ale chyba tak nie jest. Indywidualna elektronika, prototypy, badania dopuszczające do sprzedaży, obróbka CNC, anodowanie, precyzja wykonania, zarządzanie zasilaniem itp. ma swoją cenę. 6000 PLN do po odliczeniu cła i vatu jest ok. 4500 PLN, czyli w granicach 1700 USD, a to już nie jest dużo w relacji do tamtych zarobków.

4. Hidy są nieuleczalne. Jak raz hida zaświecisz, będzie Cię prześladować. Wiem, co mówię, miałem nieszczęście poświecić lampą HID 150 W w dobrym reflektorze  :o i ostatnie oszczędności wydaję na pakiety RC, żeby to zasilić :(

-- M.

firek7

OK, dzięki ;) Teraz chyba wiem że powinienem się trzymać od tego z daleka.

Jeszcze o przetwornicach.... z tego co na forum wyczytałem, to te latarkowe potrzebują do 30 sekund na pełną moc. Samochodowe są dużo szybsze.... i stąd te max. 16A? Przy akumulatorze żelowym (wiem, że ciężki) powiedzmy 10Ah, 12V ma to aż takie znaczenie?Te akumulatory są stosunkowo tanie.... 70-80pln.

Ile kosztuje jakaś przyzwoita przetwornica (dolna półka cenowa)??


Na szczęście (narazie) nie mam żadnego zastosowania praktycznego dla takiej latarki. To może z pół roku minie zanim zacznę budować dla zabawy ;]
 

Mel

Quote from: firek7 on 2007-12-23, 07:39:58
Przy akumulatorze żelowym (wiem, że ciężki) powiedzmy 10Ah, 12V ma to aż takie znaczenie?Te akumulatory są stosunkowo tanie.... 70-80pln.

Najwyżej się zasiarczy szybciej i pójdzie na przemiał. Ale ciężki drań jest. Dla porównania: żelowy 12 V/9 Ah waży 2,62 kg. Pakiet akumulatorów litowych 14,8 V/8,8 Ah waży 700 gramów.

Quote from: firek7 on 2007-12-23, 07:39:58
Ile kosztuje jakaś przyzwoita przetwornica (dolna półka cenowa)??

Wychodzi > 700 zł za sztukę z transportem, cłem, watem i czasem/paliwem poświęconym na ganianie do urzędu celnego. Taniej wyjdzie, jeśli kupisz całą paczkę przetwornic :)
Tańsze są przetwornice małej mocy (10 i 24W), ale żarówki do nich są bardzo drogie, no i takie światło, jakie one dają (ok. 500 lm) można uzyskać z dobrych ledów przy dużo wygodniejszym zarządzaniu zasilaniem.

-- M.