Latarkę na testy dostarczył producent -
www.klaruslight.com
Klarus XT11S
Podstawowe informacje:
- Źródło światła: Cree xp-l HI V3
- Obudowa: aluminium lotnicze z twardą anodyzacją typ. III
- Szkiełko: utwardzone z powłokami
- Włącznik: mechaniczny forward + dwa elektroniczne
- Zasilanie: 1x18650 ( jest w zestawie ) lub 2x123CR
- Wodoodporność: IPX-8
- 4 tryby stałe + 2 ukryte/specjalne
turbo 1100lm 2h
wysoki 400lm 4h
średni 100lm 18h
niski 10lm 260h
stroboskop 1100lm 4h
sos 100lm 54h
- Wymiary latarki: średnica głowicy 34.9mm, średnica tuby 25.4mm, długość 139mm
- Waga latarki: 115g
XT11S jest dostarczany w typowym dla Klarusa pudełku. Tekturowe i kolorowe


Klarus XT11S

Klarus XT11S
Zestaw zawiera: oczywiście latarkę, akumulator 18650 2600mAh, kabel USB-microUSB, kaburę, smyczkę, zapasowe uszczelki, instrukcję i ulotki reklamowe.

Klarus XT11S
Standardowo lecimy od głowicy - szkiełko mieni się powłokami, reflektor "SMO" czysty, dioda jakby lekko ucieka w bok ale przy świeceniu na ścianę kompletnie nic nie widać. Generalnie czysto i poprawnie.

Klarus XT11S
Szkiełko jest chronione solidną stalową koronką ( można ją odkręcić do wymiany szkiełka itp. ). Głowica jest fajnie frezowana i ponacinana w okolicy klika - właśnie, mamy tu pierwszego elektronicznego klika.

Klarus XT11S
Druga strona skrywa gumową zaślepkę i gniazdo micro-usb. Dzięki temu naładujemy akumulator bez wyjmowania go z latarki.

Klarus XT11S
Połączenie tuby z głowicą jest skręcone na klej, trzyma mocno więc nie ruszam. Tuba moletowana "łagodnie", klips mocowany na wcisk - siedzi baardzo mocno!

Klarus XT11S
Pierścień od chwytu papierosowego można łatwo zdjąć, wystarczy odkręcić zakrętkę i wyciągnąć. Fajnie, że po wyjęciu nie straszą gołe gwinty czy dziura

ale z drugiej strony - komuś może przeszkadzać fakt, że pierścień jest luźny.

Klarus XT11S

Klarus XT11S
Gwint ładnie nacięty, bez anodyzacji, mały luz da się wyczuć ... ale tak szczerze - z opcją ładowania bez wyciągania akumulatora, kto by tam zwracał uwagę na gwinty

O-ring stawia wyraźny opór - to takie info przed testami w oczku

Klarus XT11S
Zakrętka skrywa dwa kliki, mechaniczny typu forward i elektronicznego klika z taką śmieszną i niespotykaną klapką. Ale ale - pozory mylą, działa to całkiem dobrze. Wnętrze zakrętki wygląda typowo, nic bardziej mylnego - przecież trzeba jakoś obsłużyć dodatkowego elektronicznego klika. Sprężynka to wiadomo, kolejne połączenie idzie po gwincie no i trzecie to pierścień dookoła sprężynki.

Klarus XT11S

Klarus XT11S
A jak to połączyć z głowicą latarki? Ano w tubie mamy drugą tubę.

Klarus XT11S
Kabura niczego sobie, fajnie uszyta, jest D-ring, jest pasek na rzep + zatrzask i jeden zaszyty na stałe. Chyba każdy znajdzie opcję przyczepienia.

Klarus XT11S
Szkoda, że dołączony akumulator ma "tylko" 2600mAh, ale z drugiej strony jest to zwykły akumulator 18650, który łatwo można zastąpić innym - a na start już coś mamy.

Klarus XT11S
Wyjątkowo wpadł mi w oko kabel. Widać, że jest porządnie zrobiony, elastyczny przewód, końcówki z sylikonowymi zaślepkami - na pewno będę z niego korzystać. Nie tylko ładując XT11S

Klarus XT11S
Obsługa latarki.Zacznijmy od tego, że mamy trzy "grupy" trybów, każda daje inne funkcje dla poszczególnych klików. Przyznam szczerze, że kilka razy podchodziłem do tematu - jak to wszystko opisać żeby było zrozumiałe, działa intuicyjnie i bardzo łatwo można się w tym połapać ale opisz to teraz żeby miało ręce i nogi

pierwsza grupa to:
Classic tacticallatarka wyłączona:klik mechaniczny - wciśnięcie do połowy daje światło dopóki trzymamy, pełen klik zapala na stałe, tu zawsze mamy tryb turbo
klik elektroniczny w głowicy - krótki klik zapala ostatnio używany tryb, klik przytrzymany załączy najsłabszy tryb, dwu-klik odpala stroboskop a kolejny dwu-klik przechodzi na SOS
klik elektroniczny w zakrętce - wciśnięty odpala stroboskop dopóki trzymamy, jeśli przytrzymamy powyżej 2s. strobo załączy się na stałe
latarka włączona: klik mechaniczny - jeśli była nim włączona pełne kliknięcie wyłączy, lub jeśli była włączona elektronicznym to lekkie wciśnięcie również wyłączy latarkę ( wpierw błyśnie turbo )
klik elektroniczny w głowicy - krótki klik zmienia tryby: turbo>wysoki>średni>słaby>turbo itd. dwu-klik odpala stroboskop i kolejny dwu-klik tryb SOS, klik przytrzymany wyłączy latarkę ( o ile nie była włączona klikiem mechanicznym )
klik elektroniczny w zakrętce - jeśli latarka była włączona mechanicznym lub ele. w głowicy krótki klik zmienia tryby: turbo>wysoki>niski>turbo itd. ( średni jest omijany ), klik przytrzymany odpala stroboskop a po puszczeniu latarka gaśnie no chyba, że trzymamy dłużej jak 2s. wtedy załączy się na stałe.
druga grupa to:
Outdoor. latarka wyłączona:klik mechaniczny - wciśnięcie do połowy daje światło dopóki trzymamy, pełen klik zapala na stałe, tu zawsze mamy tryb turbo
klik elektroniczny w głowicy - krótki klik zapala ostatnio używany tryb, klik przytrzymany załączy najsłabszy tryb, dwu-klik odpala stroboskop a kolejny dwu-klik przechodzi na SOS
klik elektroniczny w zakrętce - wciśnięty odpala najsłabszy tryb dopóki trzymamy, jeśli przytrzymamy powyżej 2s. załączy najsłabszy tryb na stałe
latarka włączona:klik mechaniczny - jeśli była nim włączona pełne kliknięcie wyłączy, lub jeśli była włączona elektronicznym to lekkie wciśnięcie również wyłączy latarkę ( wpierw błyśnie turbo )
klik elektroniczny w głowicy - krótki klik zmienia tryby: turbo>wysoki>średni>słaby>turbo itd. dwu-klik odpala stroboskop i kolejny dwu-klik tryb SOS, klik przytrzymany wyłączy latarkę ( o ile nie była włączona klikiem mechanicznym )
klik elektroniczny w zakrętce - krótki klik zmienia tryby: turbo>słaby>średni>wysoki>turbo itd. Klik przytrzymany wyłączy latarkę ( o ile nie była włączona klikiem mechanicznym )
trzecia grupa to:
Tactital assault.latarka wyłączona:klik mechaniczny - wciśnięcie do połowy daje światło dopóki trzymamy, pełen klik zapala na stałe, tu zawsze mamy tryb turbo
klik elektroniczny w głowicy - brak przypisanych funkcji
klik elektroniczny w zakrętce - wciśnięty odpala stroboskop dopóki trzymamy, jeśli przytrzymamy powyżej 2s. strobo załączy się na stałe
latarka włączona:klik mechaniczny - jeśli była nim włączona pełne kliknięcie wyłączy, lub jeśli była włączona elektronicznym to lekkie wciśnięcie również wyłączy latarkę ( wpierw błyśnie turbo )
klik elektroniczny w głowicy - brak przypisanych funkcji
klik elektroniczny w zakrętce - krótki klik wyłączy stroboskop
Zmiany grup dokonuje się na wyłączonej latarce, trzeba wcisnąć i trzymać klika w głowicy przez 10s. Następnie krótkim klikiem w zakrętce zmieniamy grupy, ilość błysków informuje nas którą mamy obecnie wybraną.
Sterowanie może wydawać się trudne ( zwłaszcza po przeczytaniu mojego opisu

) ale w tak na prawdę jest bardzo proste i intuicyjne. Mi najbardziej spodobała się grupa Outdoor - mamy w niej szybki dostęp do trybu najniższego po wciśnięciu elektronicznego klika w zakrętce, wciśnięcie klika mechanicznego odpala turbo a klik w głowicy może załączyć ostatnio używany tryb. Najlepsza jest zmiana trybów - klik w głowicy powoduje zmianę w górę a klik elektroniczny w zakrętce zmienia w dół. W praktyce wygląda to tak, że możemy iść od trybu słabego do turbo a następnie wrócić cofając się. W tej grupie mamy również szybki dostęp do stroboskopu, wystarczy szybki dwu-klik klikiem w głowicy. Po włączeniu latarki przycisk w głowicy zaświeci się na 5s. informując nas o stanie akumulatora, kolor zielony oznacza 100-70%, pomarańczowy 70-30%, czerwony poniżej 30% i czerwony mrugający poniżej 10%. Czyli dla każdego coś miłego się znajdzie w tej grupie

Ładowanie - szczerze powiedziawszy do niedawna ta opcja była mi zupełnie obojętna, ponieważ i tak ładowałem zewnętrzną ładowarką ( nie licząc testów ), ale kilka ostatnich sytuacji - wyjazdy, kilku kolegów wpadło obejrzeć/wybrać latarkę zmieniło moje nastawienie. Na wyjazd biorę telefon i ładowarkę - to oczywiste, jeśli mam mało miejsca to dodatkowa ładowarka tylko przeszkadza, zresztą na co ją brać skoro mam ładowarkę od telefonu i gniazdo micro-usb w latarce

Koledzy wpadli po latarkę, najbardziej podobały się zasilane 18650 ale tu znowu trzeba kupić akumulator i ładowarkę ... możliwość ładowania akumulatora w latarce ładowarką od telefonu - no co tu więcej mówić, a jak jeszcze akumulator jest w zestawie
Pomiary jasności i inne prądowe sprawy.Pobór prądu mierzony na akumulatorach. Luksy mierzone z metra.
turbo 2.4A i 29000 l/m
wysoki 0.8A i 12000 l/m
średni 0.17A i 3000 l/m
niski 23mA i 300 l/m
Mimo klika mechanicznego latarka stale pobiera prąd z akumulatora, zmierzyłem i jest to 0.25mA.
Wykres dla trybu turbo zrobiłem na dostarczonym akumulatorze 2600mAh, latarka była chłodzona wiatraczkiem. Do spadku i stabilizacji na samym końcu mamy 80 parę min. Próbowałem jeszcze zresetować i jak widać jasność skoczyła w górę na moment. Test przerwałem chociaż latarka nadal działała dając użyteczną ilość światła.

Klarus XT11S
Tryb wysoki daje płaską stabilizację przez 172min. na dołączonym akumulatorze. Na samym końcu wyłączyłem/włączyłem latarkę i jasność skoczyła do góry na moment, jeszcze chwilę ciągła sztywno i w końcu załączył się jakiś słaby tryb.

Klarus XT11S
Coś mi spokoju nie dawało i zrobiłem jeszcze dwa testy - 1 chłodzenie wiatraczkiem i 20min turbo, 2 to samo ale bez wiatraczka, różnic chyba nie muszę komentować, czyli jednak kontrola temp. działa. Ciekawi mnie jeszcze jedna rzecz, jakby tak zapewnić super chłodzenie w trybie turbo - może byłoby płasko?


Klarus XT11S

Klarus XT11S
FilmZ załączoną grupą Outdoor oczywiście
http://www.youtube.com/v/MCop6SJClpITesty wodne. Mam złe wspomnienia jak chodzi o latarki z gumowymi zaślepkami, dlatego też z lekkimi obawami wrzucałem latarkę do oczka

Na szczęście nic się nie stało, wody wewnątrz nie znalazłem. Tak czy inaczej warto od czasu do czasu zerknąć czy zaślepka jest na swoim miejscu, zwłaszcza jak będziemy w terenie.

Klarus XT11S
Porównanie wielkości i beamszotyDo porównania wybrałem: Nitefighter F40C na 2x xm-l2, Klarus RS20 na xm-l2, Klon Spear'a na xp-g2 i Olight S30R Javelot - czyli maluch z xp-l HI.

Klarus XT11S
F40C na dwóch neutralnych xm-l2

Klarus XT11S
RS20 na zimnej xm-l2

Klarus XT11S
klon Sper'a na neutralnej xp-g2 ( 2.1A w diodę )

Klarus XT11S
XT11S na zimnej xp-l HI

Klarus XT11S
S30R Javelot na zimnej xp-l HI

Klarus XT11S
Przy okazji poprosiłem o zrobienie kilku fotek, jak te wszystkie latarki powstają, no i dostałem

Chętnie bym tam pobuszował ...

Klarus XT11S
zwłaszcza między tymi wszystkimi maszynami

chociaż mam wrażenie, że już gdzieś widziałem te zdjęcia ... takie jakby dejavu, no może mi się wydaje.

Klarus XT11S
Podsumowanie na zakończenieMuszę przyznać, że wpadła mi w oko ta nowa XT11S, mamy xp-l HI czyli ładnie skupionego spota i niezły zasięg, gabaryty latarki do przyjęcia na EDC, niecałe 30tyś luksów z metra robi wrażenie - kiedyś z podobnych latarek ( modowanych ) na piguły D26 można było uzyskać coś ponad 10tyś. Zmiana trybów oraz sterowanie baardzo fajne, zwłaszcza podoba mi się w grupie Outdoor opcja zmiany trybów w górę i w dół. Szybki dostęp do turbo, niskiego i strobo. Opcja ładowania akumulatora bez wyciągania go z latarki i co ważne - są to zwykłe akumulatory 18650. Wskaźnik poziomu rozładowania akumulatora to ciekawa opcja. Na start dostajemy latarkę z akumulatorem ...
... Ale ale, niby xp-l HI a akumulator ledwo 2600mAh, no ja bym to zmienił. Chociaż z drugiej strony lepszy taki na początek niż nic. Jestem przyzwyczajony do super niskich trybów moon, więc tu ten słaby mógłby robić dla mnie jako średni - ale to już kwestia gustu, co komu potrzebne. Nie wszystkim może się spodobać lekko luźny pierścień od chwytu "papierosowego". Zanim się wypowiem na temat stabilizacji w trybie turbo - chyba zrobię test gdzie latarka będzie chłodzona wodą, nie daje mi to spokoju ...
Mimo wszystko polecam, ciekawa ta lampka
