Latarkę na testy dostarczył sklep -
www.4i5mm.pl/
Klarus RS30
Podstawowe informacje:
- Źródło światła: dwie diody xm-l2
- Obudowa: aluminium lotnicze z twardą anodyzacją typ. III
- Szkiełka z powłokami
- Zasilanie: Baterie 4 lub 2 x CR123, akumulator 2 lub 1 x 18650
- Wodoodporność: IPX-8
- 5 trybów stałych + 2 ukryte
Tryby świecenia z dwoma akumulatorami 18650:
- 2400 lumenów (1.5 h).
- 880 lumenów (4 h).
- 380 lumenów (10 h).
- 140 lumenów (29 h).
- 5 lumenów (1000 h).
- Tryb Strobo 2400 lumenów (5.5 h).
- Tryb SOS 140 lumenów (87 h)
Tryby świecenia z jednym akumulatorem 18650:
- 1200 lumenów (1.5 h).
- 440 lumenów (4 h).
- 140 lumenów (14,5 h).
- 5 lumenów (500 h).
- Tryb Strobo 1200 lumenów (5.5 h).
- Tryb SOS 140 lumenów (43,5 h).
- Wymiary latarki: Długość 139mm, Szerokość tubusu 50mm, Grubość 27mm
- Waga: 251g (bez akumulatorów)
RS30 jest dostarczany w tekturowym pudełku.

Klarus RS30

Klarus RS30
Zestaw akurat na start - poza latarką dostajemy dwa akumulatory 18650, kabel USB do ładowania, pokrowiec, smycz, zapasowy oring, instrukcję i ulotki reklamowe. Czyli wszystko co trzeba na początek, możemy od razu świecić.

Klarus RS30
Mamy dwie stalowe koronki, dwa szkiełka z powłokami, dwa reflektory z których korzystają dwie diody xm-l2. Baa nawet mamy dwa kliki do obsługi latarki


Klarus RS30
Widok od przodu - diody ładnie wycentrowane, reflektory czyste.

Klarus RS30
Dwa kliki typu elektronicznego, gumki płaskie - nic nie wystaje poza obrys.

Klarus RS30
Głowica skrywa sprytne gniazdo, dzięki któremu naładujemy akumulatory bez wyciągania ich z latarki. Sprytne bo bez żadnych zaślepek itp. a wtyczka ma wbudowany magnes - wystarczy umieścić ją w okolicy a sama się przyklei. Kabel ładujący należy podłączyć do zasilacza USB, komputera lub pod powerbank.

Klarus RS30
Z drugiej strony mamy tajemnicze, nagwintowane otwory. Ciekawe czy jest to przygotowane pod jakiś uchwyt, przystawkę czy coś jeszcze innego ...

Klarus RS30
Obudowa latarki to taki płaski prostokąt, wszystkie krawędzie są łagodne, jedynie po bokach mamy nacięcia poprawiające chwyt.

Klarus RS30
Żeby dostać się do akumulatorów musimy odkręcić nakrętkę. Dobrze, że jest moletowana + wyfrezowania, bo bez tego byłoby ciężko. Latarka może stać jak świeczka a przez dziurki przeciągniemy gruby parakord - dobrze, bo RS30 załadowany dwoma 18650 trochę waży


Klarus RS30
Solidne pola stykowe i masywne sprężynki cieszą oko, oring dba o szczelność i czuć, że stawia odpowiedni opór. Na szczęście krawędź w obudowie jest pod frezowana, dzięki temu łatwiej włożymy i dokręcimy zakrętkę. Na czas transportu akumulatory są zabezpieczane plastikowymi wkładkami, należy je oczywiście usunąć ( widać na trzeciej fotce o co chodzi )

Klarus RS30

Klarus RS30

Klarus RS30
Soczyste akumulatory z którymi latarka jest dostarczana mają pojemność 2600mAh. Są to ogniwa zabezpieczone.

Klarus RS30
Bardzo fajny pokrowiec, zapinany na rzep. Mocowanie do pasa zabezpieczone napem + rzep lub dla obawiających się o wypięcie można przełożyć pas przez stałe oczko.

Klarus RS30
Obsługa latarki.Z pozycji
wyłączonej:
przycisk czarny
1 klik - ostatnio używany tryb
2 kliki - stroboskop
przycisk
czerwony1 klik - tryb moon
2 kliki - stroboskop
klik przytrzymany - turbo ( świeci dopóki trzymamy )
Z pozycji
włączonej:
przycisk czarny
1 klik - zmiana trybu na wyższy
2 kliki - stroboskop
klik przytrzymany - wyłączenie latarki
przycisk
czerwony1 klik - zmiana trybu na niższy
2 kliki - stroboskop
klik przytrzymany - turbo ( dopóki trzymamy )
Dostęp do trybu niskiego i turbo w każdym momencie to bardzo fajna opcja ale o ile moon włączy się sprawnie to turbo wymaga chwili - jest opóźnienie, po wciśnięciu i przytrzymaniu klika światło mamy dopiero po 2s. i tyle samo trwa wyłączenie latarki po wciśnięciu i przytrzymaniu czarnego włącznika. Można się przyzwyczaić ale jak dla mnie to lepiej byłoby gdyby reakcja była szybsza. Za to stroboskop odpalamy zawsze dwu-klikiem i bez opóźnień, obojętnie który przycisk wciśniemy

. Włączenie latarki 1 klikiem ma lekkie opóźnienie ale to już jest sprawa pomijalna, po włączeniu mamy informację o stanie akumulatorów - port ładowania jest podświetlany i w zależności jaki mamy kolor możemy oszacować stan rozładowania. Oba kliki pracują miękko i całkiem dobrze się nimi operuje,
Opcja ładowania bez wyciągania akumulatorów jest również ciekawa tym bardziej, że nie mamy tu żadnych zaślepek - po prostu przystawiamy końcówkę a magnes zrobi swoje. Trzeba pamiętać, że dostajemy sam kabel i zasilacz/gniazdko/czy inne źródło prądu z USB musimy sobie sami zorganizować.
Jeżeli chodzi o świecenie to mamy tu do czynienia z ciekawym efektem, w sumie gładkie reflektory powinny dawać raczej skupionego spota ( ok ok wiem, że xm-l2 itd. ale mimo wszystko ) a tu jest spot jakby z optyki, dość duży i równy + trochę spill'a. Czyli coś dla lubiących bardziej uniwersalne i użyteczne światło a nie kilometrowy zasięg

Kolejną ciekawostką jest to, że każda dioda ma osobny sterownik, dzięki temu możemy używać różnych akumulatorów a nawet 1x18650 + 2x123CR, czy tylko 1x18650 lub 2x123CR/4x123CR. Przy zasilaniu jednym akumulatorem czy 2x123 możemy korzystać tylko z jednej diody i wtedy nie ma pełnej mocy.
Pomiary jasności i inne prądowe sprawy.Pobór prądu mierzony na akumulatorach. Luksy mierzone z metra.
turbo 3.5A i 13tyś l/m
wysoki 1.8A i 5700 l/m
średni 650mA i 2500 l/m
niski 250mA i 1000 l/m
moon 25mA i 80 l/m
Mamy tu do czynienia z elektronicznym klikiem czyli nawet na wyłączonej latarce jakiś prąd jest stale pobierany, zmierzyłem i jest to 0.30mA poboru.
Wykres dla trybu turbo zrobiłem na dwóch nowych akumulatorach 3200mAh. Latarka podczas testu była chłodzona małym wiatraczkiem. Mamy ~125min powolnego spadku, później przechodzi w moon i świeci się tylko jedna dioda, akumulatory po teście miały ~3.2V

Klarus RS30
Za to 10min. test wypadł bardzo ciekawie bo mamy cały czas ładny i równy wykres, co prawda latarka była chłodzona w naturalny i bardzo wydajny sposób, wydajniej niż w poprzednim wykresie - może kwestia chłodzenia? Producent coś tam wspomina o ochronie przed przegrzaniem ...

Klarus RS30
Film.
http://www.youtube.com/v/FohkGHuCvT0Testy wodne.Standardowy test w oczku został zaliczony pozytywnie. RS30 pływał na głębokiej i zimnej wodzie


Klarus RS30
Porównanie wielkości i beamszoty.Do porównania wybrałem Nitefighter F40C który posiada również dwie diody, Thrunite TN12 i Olight S30R II - obie są na xm-l2 i mają podobne reflektory jak chodzi o wymiary.

Klarus RS30
Nitefighter

Klarus RS30
TN12

Klarus RS30
RS30

Klarus RS30
S30R II

Klarus RS30
Podsumowanie na koniec.Klarus RS30 to dość nietypowa latarka jak chodzi o konstrukcję, przypomina płaskie latarki z dawnych lat ale po zapaleniu skojarzenia mijają

Ciekawy i uniwersalny rozkład światła przypadł mi do gustu, możliwość zasilania różnymi akumulatorami czy nawet mieszając akumulatory i baterie - czasem jakieś awaryjne sytuacje ... kto tam wie. Fajnie, że zmienili sposób sterowania, pamiętam jak kiedyś miałem na testy jedną z pierwszych latarek Klarus'a - no nie działało to za dobrze. Nie jest idealnie bo zmieniłbym działanie a dokładnie pisząc zamieniłbym moon z turbo. Krótki klik ( czerwony przycisk ) powinien załączyć turbo, bo ten tryb powinien być szybko dostępny. Moon może poczekać

Fajny patent z ładowaniem akumulatorów w latarce, właściwie to dostajemy pełen zestaw, gotowy do używania - akurat dla kogoś kto rozpoczyna przygodę z latarkami i nie dorobił się jeszcze akumulatorów i ładowarki.
Nie wiem jak producent liczył te 2400lm bo mi na tyle nie wygląda ... jest jasno i szeroko ale raczej mniej lumenów. Latarka jest solidna i masywna ale niestety odbija się to na wadze - czuć ją w kieszeni, coś za coś. Ogniwa bez zabezpieczenia są za krótkie, nie ma połączenia i latarka nie świeci.