Latarki => Latarki Modyfikowane i Domowej Roboty => Wątek zaczęty przez: Kazik 2012-02-22, 17:22:56



Tytuł: Maglite 3xXM-L z potencjometrem
Wiadomość wysłana przez: Kazik 2012-02-22, 17:22:56
Hej

Mam do zaprezentowania wspólny projekt z grzegorz241070. Idea była prosta – duuuużo światła, czyli 3xXM-L, no i skoro można to moc ma być regulowana za pomocą potencjometru. Za bazę posłużył Maglite 3D – w sumie nie było w czym wybierać, to tylko on potrafił pomieścić driver, odpowiedni radiator i zasilanie, ale o tym za chwilę. ;)

(http://images35.fotosik.pl/1196/e5c5a5a34ba1ae37med.jpg) (http://www.fotosik.pl)




Zasilanie

Latarka musiała mieć duży zapas energii. 32650 już nie mam, o nowe ciężko, więc decyzja padła na 18650. Wstępnie chciałem by były to dwa 18650 ułożone koło siebie (czyli synteza zapasu energii oraz kompaktowości lampki) i połączone szeregowo – ale to wprowadziłoby duże kombinacje z poprowadzeniem toru zasilania. Także finalnie lampka została zaaranżowana na domek dla czterech 18650 – dwa szeregi po dwa ogniwa (2S2P), ułożone koło siebie. Średnica wewnątrz lampki jednak nieco nie korespondowała z szerokością dwóch ogniw 18650. Toczenie tuby na nową średnicę nie wchodziło w grę, ponieważ zniszczylibyśmy gwinty. Jedynym wyjściem było nawiercenie dwóch rowków naprzeciwko siebie.

(http://images38.fotosik.pl/1375/8c4fab6d4e59d1e0m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=8c4fab6d4e59d1e0)(http://images35.fotosik.pl/1196/a501e89ae3c964fam.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=a501e89ae3c964fa)

Pozostało skonstruować nowe styki na module włącznika i przy dupce. Z przodu wystarczyło przykręcić okrągłą blaszkę o średnicy chyba 20mm (widać ją na zdjęciu, miedziany kolor), z tyłu zaś dla utworzenia kontaktu należy po włożeniu ogniw umieścić aluminiową blaszkę:

(http://images39.fotosik.pl/1330/f2457b47ddd35da7m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=f2457b47ddd35da7)

Dociska ją Magowa sprężyna, trochę skrócona.

(http://images38.fotosik.pl/1375/3631229d8122964dm.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=3631229d8122964d)

Body zostało też trochę skrócone, ale już nie pamiętam o ile. ;)




Radiator i okolice

Zdecydowałem się na zmianę mocy poprzez potencjometr – chyba jedynym sensownym miejscem jego umiejscowienia jest przerwa pomiędzy głowicą, a gumką pstryczka. Body Maga jest na tyle cieńkie, że udało się zamocować go nakrętką, choć planuję jeszcze doszczelnić to połączenie klejem.

(http://images45.fotosik.pl/1386/013aed565420a98em.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=013aed565420a98e)

Do przodu od potencjometru znajduje się driver zamocowany do radiatora za pomocą małego metalowego prostopadłościanu. Jest tam jeszcze jeden ważny element – termistor. No i wielki kloc – miedziany radiator. Waży chyba drugie tyle co samo body. Mówiąc opisowo – walec wysokości ok. 5cm, większa część ma średnicę wnętrza body Maga, reszta średnicę wnętrza głowicy (tam gdzie jest gwint), czyli mniej więcej odpowiadającą średnicy zewnętrznej tuby i opierającą się na niej (wystaje ponad nią ok. 1cm). Wysokość części wystającej jest tak dobrana, by po wkręceniu głowica zachodziła na oring. W radiatorze są 3 osobne kanały równej średnicy, położone kolateralnie – jeden dla zamocowania elementu zapobiegającemu kręceniu się reflektora wraz z dokręcaniem bezelu, drugim biegną kabelki do diod, trzeci został pusty (o czym później).



Głowica

Jak wspomniałem radiator wystaje ponad body i po odpowiednim wkręceniu głowicy powstaje płaska powierzchnia – wewnątrz tworzy ją radiator, po brzegach taka "półka", pod którą znajduje się gwint. Dzięki temu PCB oddaje ciepło bezpośrednio i na radiator i na głowicę.

Moduł z diodami -  PCB ma średnicę taką samą jak wnętrze głowicy (ponad tą półką oczywiście), a na nim siedzą sobie 3 XM-Le połączone szeregowo. Binu nawet się nie interesowałem, tint 1C. Podłoże ma fabrycznie nawiercone trzy otwory – odpowiadające rozmieszczeniem i średnicą tym w radiatorze. Analogicznie jeden jest dla kabelków, drugim dla elementu trzymającego ref w jednym miejscu. Pod PCB dałem "trochę" pasty termo (Arctic Silver 5) - poszło chyba z 5 razy tyle, co przy PCB fi=16mm. :P Na podłożu pomiędzy diodami znajduję się jeszcze metalowa okrągła płytka o wysokości 1,3mm, która ustawia reflektor na odpowiedniej wysokości względem diod.

Reflektor  – robiony pod 3xXM-L i głowicę Maga. Patrząc od spodu mamy spory wybór otworków – oczywiście trzy dla diod, trzy dla mocowania i nie wiem po co jeden na samym środku (szerszy). Otwory na diody niestety nie do końca odpowiadają ich faktycznemu położeniu, tym samym chciałem sobie zostawić pewną dowolność w ustawieniu refa, dla jak najlepszego spasowania.

(http://images49.fotosik.pl/1338/fc3d3ca44a1e07b6m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=fc3d3ca44a1e07b6)

Ten element mocujący to po prostu mały walec – zamocowany w radiatorze, przechodzący przez PCB i wystający 4mm ponad nie, by móc „nabić” nań reflektor. ;) Dzięki niemu reflektor przy przykręcaniu bezela nie przekręci się i nie zniszczy soczewek diod. Wstępnie chciałem zamocować dwie sztuki, przez co reflektor nie miałby żadnego zakresu ruchu, przy obecnym rozwiązaniu minimalne ruchy są możliwe.

Wisieńką na torcie jest szybka z powłokami i oczywiście bezel. :) Niestety nie daję się on skręcić do końca i pomiędzy głowicą pozostaje pewna przerwa.



Driver, sterowanie

Sterownik pochodzi od Edima - „Jest to produkt prototypowy, ale generalnie działa” :P Zasilanie od 6 do 14V, prąd w diodę do ok. 2,8A, napięcie wyjściowe dla 1-3xXM-L, sterowanie potencjometrem, kontrola temperatury. Przeraźliwie jest drań wielki, trzeba było lekko roztoczyć body coby wszedł. :o Sterowanie potencjometrem wygląda tak, że przy minimalnym ustawieniu jasność na diodach oceniam na 400lm, potem wraz z kręceniem potencjometrem jasność szybkooo wzrasta, żeby jeszcze przed końcem zakresu stanąć na ostatecznym poziomie – tak to wygląda dla oczu, zapytam jeszcze luksmiarkę co o tym sądzi. ;) Póki co mam nałożony na oś widoczny na zdjęciach metalowy element, zobaczymy czy jest ostatecznym rozwiązaniem. :)



Efekt

Hmm... Ciekawy. :P W porównaniu do DRY Mag ma gorzej spasowany ref, znacznie mniejszy prąd w diody, zimniejszy tint (przez co pewnie wyższy bin) i szybkę z powłokami. I mimo wszystko luksmiarka pokazuje 29k luxów dla Maga i 32k luxów dla DRY – spodziewałem się znacznie większej różnicy. Być może test na np. 5m pokaże inne rezultaty. Najsłabszy „tryb” to jak wspomniałem ok. 400lm na diodach – sporo, ale przy tym rozmiarze lampki jeszcze OK. Max – w teorii na zimnych diodach mamy ok. 2500lm, za szybką powinno to dać jakieś 2000lm+. Postaram się porównać z DRY.

Ciepło – nie ma się czym martwić, robi to za nas termistor. ;) Moim zdaniem odprowadzane jest super – na duuży miedziany radiator, głowicę i częściowo na metalowy ref. Do tego porządna pasta termo. :)

No i mój wymarzony kolor. :aniol:

Jeśli dotrwałeś dotąd bez pomijania tekstu – gratuluję. 8)


Zdjęcia podczas montażu i poszczególnych części miały być zrobione, ale moja pamięć, a dokładniej jej brak mnie zawiódł. :( Zdaje sobie sprawe, ze byłyby warte więcej, niż tysiąc słów, no i przyjemniej by się czytało tekst gęściej zakrapiany jakimiś łasnymi pikselami. :)
Coś tam jeszcze pstryknę. I jakieś testy, pomiary nalęzy wykonać. ;)


Tytuł: Odp: Maglite 3xXM-L z potencjometrem
Wiadomość wysłana przez: sałron 2012-02-22, 18:50:52
Heh, fajne. Wygląda trochę jak pokrętełko do nakręcania zegarka ::)

Przy okazji - nie "diód" tylko "diod" ;)


Tytuł: Odp: Maglite 3xXM-L z potencjometrem
Wiadomość wysłana przez: Kazik 2012-02-22, 18:54:54
Przy okazji - nie "diód" tylko "diod" ;)

A to dobrze wiedzieć jest. ^-^


Tytuł: Odp: Maglite 3xXM-L z potencjometrem
Wiadomość wysłana przez: Bocian 2012-02-22, 22:41:29
Ciekawa koncepcja :) Można prosić o jakieś fotki głowicy od przodu i ewentualnie głowica od środka?


Tytuł: Odp: Maglite 3xXM-L z potencjometrem
Wiadomość wysłana przez: Kazik 2012-02-23, 12:02:00
No właśnie z tym jest problem. :( Nie chcę już podnosić PCB, jedyne co mógłbym zrobić to wyjąć refa.

(http://images49.fotosik.pl/1338/fc3d3ca44a1e07b6m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=fc3d3ca44a1e07b6)

Jeszcze będę kombinował z ustawianiem refa, ale nie ma opcji, żeby ustawić go idealnie. :-\


Tytuł: Odp: Maglite 3xXM-L z potencjometrem
Wiadomość wysłana przez: Bocian 2012-02-23, 12:18:16
Faktycznie nieciekawe wycentrowanie :( Nie lepiej przelutować te diody na oddzielne 3 MCPCB powiedzmy 16mm i podkleić/wycentrować je idealnie a łączenia zrobić na przewodzie ??? Trochę szkoda żeby tyle pracy częściowo szło na marne przez źle umiejscowione emitery ::)


Tytuł: Odp: Maglite 3xXM-L z potencjometrem
Wiadomość wysłana przez: sałron 2012-02-23, 13:46:57
O nie! Ja bym z czymś takim żyć nie mógł ;)


Tytuł: Odp: Maglite 3xXM-L z potencjometrem
Wiadomość wysłana przez: Kazik 2012-02-23, 19:01:21
Z oddzielnymi diodami będzie problem - PCB 16mm jest za duże, odległości między otworami to około 2cm.


Tytuł: Odp: Maglite 3xXM-L z potencjometrem
Wiadomość wysłana przez: sałron 2012-02-23, 19:32:12
A od czego są szlifierki, dremelki i tym podobne pilniki? Od biedy nawet nożykiem można podskrobać/pościnać i dopasować PCB.


Tytuł: Odp: Maglite 3xXM-L z potencjometrem
Wiadomość wysłana przez: Kazik 2012-02-23, 20:36:27
Muszę jeszcze przemyśleć sprawę bo nie mam środków przeznaczonych na ten projekt. Jakbym coś zmienił dam znać ;)

Edyta:
Dobra, mam pomysł - zamiast kupować nowe diody to dokupić tylko trzy miedziane PCB i przelutować diody. Sprawy pewnie groszowe a efekt będzie git. :)

Wie ktoś gdzie dostać miedziane PCB, najlepiej 20mm?


Tytuł: Odp: Maglite 3xXM-L z potencjometrem
Wiadomość wysłana przez: Bocian 2012-02-23, 20:56:30
Edyta:
Dobra, mam pomysł - zamiast kupować nowe diody to dokupić tylko trzy miedziane PCB i przelutować diody. Sprawy pewnie groszowe a efekt będzie git. :)

Wie ktoś gdzie dostać miedziane PCB, najlepiej 20mm?
Aleś wymyślił :o Przecież od początku o tym pisałem :aniol: Piszesz, ze 16mm nie wejdzie a szukasz 20mm ??? Miedziane stary 20mm pod XM-L masz w Maritexie.


Tytuł: Odp: Maglite 3xXM-L z potencjometrem
Wiadomość wysłana przez: mistrz173 2012-02-23, 21:02:33
Piękna przeróbka. Ja jestem w trakcie przeróbki maga, ale tylko z jedną diodką XM-L u2.


Tytuł: Odp: Maglite 3xXM-L z potencjometrem
Wiadomość wysłana przez: Kazik 2012-02-23, 21:04:56
Chciałem załatwić sprawę bez kombinowania z PCB, skoro się nie da to lepiej wziąć większe, które i tak się zmieszczą po cięciu.

Wybacz Bociek, dzisiaj jestem poimprezowy i nieogarnięty. :-\

Piękna przeróbka. Ja jestem w trakcie przeróbki maga, ale tylko z jedną diodką XM-L u2.

Dzięki. :) Przy wolnej chwili opiszę drugi mod, też Mag na jednym XM-Lu. :)


Tytuł: Odp: Maglite 3xXM-L z potencjometrem
Wiadomość wysłana przez: greg 2012-02-23, 22:41:26
Kazik, do tych reflektorów doskonale pasują podłoża 14mm. Niczego nie trzeba szlifować. Po prostu nakładasz klej na MCPCB i radiator, centrujesz, wysycha i gotowe.

Ten typek poniżej jest tak właśnie zrobiony. Centrowanie idealne.

(http://deform.pl/greg/flashlight/grubasek_LED.jpg)


Tytuł: Odp: Maglite 3xXM-L z potencjometrem
Wiadomość wysłana przez: Kazik 2012-02-23, 22:45:20
Właśnie nie chciałem używać keju termo - jednak gorzej przewodzi ciepełko od pasty. Jutro zdecyduję co dokładnie poczynię, dzisiaj nie nadaję się do żadnego wysiłku umysłowego. ;) Dzięki za radę. :)

Edyta:
A tego powyższego pacjenta znam troszkę - kozacka sprawa. >:D


Tytuł: Odp: Maglite 3xXM-L z potencjometrem
Wiadomość wysłana przez: djarab 2012-02-24, 20:21:43
Kazik dobra robota, ale zlituj się i wrzuć większe foty, bo nic nie widać :/

EDYTA:
No rzeczywiście można :), nie wiem dlaczego za pierwszym razem nie mogłem.


Tytuł: Odp: Maglite 3xXM-L z potencjometrem
Wiadomość wysłana przez: phantom 2012-02-24, 20:29:56
Poza pierwszą fotką pozostałe dają się bez problemu powiększyć.