2018-11-21, 17:05:56 *
Aktualności:
Wybierz jezyk:
 
    Forum   Zaloguj się Rejestracja   Tagi
Strony: 1 2 Ostatnia +   Do dołu
  Wyślij ten wątek  |  Drukuj  
Autor Wątek: Baterie litowe AA+ogólnie o bezpieczeństwie litówek  (Przeczytany 18921 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przeglądają ten wątek.
Heimdall
Opinii: (5)
Użytkownik torch.pl
***
Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
Wiek: 38
Miejsce pobytu: Wrocław
wiadomości: 232


WWW

Ignoruj
« : 2007-07-03, 22:17:40 »

Witam!

Czy baterie litowe AA (np: http://www.energizer.com/products/lithium/default.aspx) posiadają wszystkie zalety znanych Cr123? Są znacznie tańsze od tych ostatnich, a jeśli wierzyć wykresom na flashlightsreview osiągi mają doskonałe (w porównaniu do zwykłych alkalicznych ale lepsze są także od AA aku 2650 Mah): http://www.flashlightreviews.com/reviews/fenix_l1dce-l2dce.htm

Czy tak jak Cr123 mogą bez zauważalnych strat kilka latek leżakować i są równie odporne na niskie temperatury? Używał ktoś z was na tyle długo/intensywnie by wyrobić sobie opinię?

Pozdrawiam

Ps: I takie ogólne pytanie o litówki: przeczytałem podwieszony art o zagrożeniach, jakie stwarzają akumulatory litowe - czy zwykłe "jednorazówki" litowe (Cr2, Cr123, AA) również są bardziej "niebezpieczne" niż klasyczna bateria alkaliczna?
« Ostatnia zmiana: 2007-07-04, 02:27:01 wysłane przez Heimdall » Zapisane

BartekB
Windforce
*Flashaholic*
Opinii: (118)
Użytkownik torch.pl
***
Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
Wiek: 33
Miejsce pobytu: Mińsk Mazowiecki
wiadomości: 248


T5 - Mission Impossible




Ignoruj
« Odpowiedz #1 : 2007-07-03, 22:49:05 »

Hej,

1. Baterie litowe AA posiadają wszelkie zalety baterii CR123, w końcu to ta sama chemia.

2. Tak, jak CR123, mogą leżeć aż zapomnisz i dalej będą działać.

3. Nie, "primary cells", czyli ogniwa jednorazowe z chemii litowej nie stwarzają żadnych zagrożeń, dopóki np. nie potraktujesz ich wkrętakiem w celu sprawdzenia zawartości. Smiley

Pozdrawiam, D.
Zapisane

Heimdall
Opinii: (5)
Użytkownik torch.pl
***
Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
Wiek: 38
Miejsce pobytu: Wrocław
wiadomości: 232


WWW

Ignoruj
« Odpowiedz #2 : 2007-07-03, 23:30:24 »

3. Nie, "primary cells", czyli ogniwa jednorazowe z chemii litowej nie stwarzają żadnych zagrożeń, dopóki np. nie potraktujesz ich wkrętakiem w celu sprawdzenia zawartości. Smiley

Dzięki za odpowiedź:)

Jednak w międzyczasie poszperałem w tej sprawie i są też opinie przeciwne - latarka z Cr123 może w skrajnych sytuacjach zamienić się w granat;)
Ponoć główną przyczyną jest świadome lub nieświadome włożenie do latarki dwóch lub więcej baterii litowych o różnym stopniu naładowania/rozładowania: http://www.flashlightreviews.com/features/123burst.htm

Wygląda więc na to, że trzeba dbać o porządek w składziku baterii, pary do użycia w latarce powinny pochodzić od tego samego producenta i najlepiej z jednej partii produkcyjnej..a i tak tylko pomiar daje 100% pewność:(
Zapisane

BartekB
pecado
Szef
Opinii: (10)
*
Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
Miejsce pobytu: Gdańsk
wiadomości: 1 960



WWW
« Odpowiedz #3 : 2007-07-04, 08:07:32 »

Jednak w międzyczasie poszperałem w tej sprawie i są też opinie przeciwne - latarka z Cr123 może w skrajnych sytuacjach zamienić się w granat;)
Ponoć główną przyczyną jest świadome lub nieświadome włożenie do latarki dwóch lub więcej baterii litowych o różnym stopniu naładowania/rozładowania: http://www.flashlightreviews.com/features/123burst.htm
Cholernie daleko żeś zawędrował za tymi informacjami Tongue
http://www.torch.pl/forum/index.php/topic,54123.0.html


Wygląda więc na to, że trzeba dbać o porządek w składziku baterii, pary do użycia w latarce powinny pochodzić od tego samego producenta i najlepiej z jednej partii produkcyjnej..a i tak tylko pomiar daje 100% pewnośćSad
Myślę, że aż tak źle nie jest (w przypadku baterii, nie akumulatorków).
To byłaby paranoja, gdyby żołnierz uzupełniając zapas baterii do swojego przydziałowego SF Smiley musiał sobie selekcjonować baterie. Imho ma to znaczenie tylko w przypadku niezabezpieczonych akumulatorków.
/edzia
Po poczytaniu i zastanowieniu - ja bym tam nie brał byle tanizny. Może firmowe 123 są droższe, ale jakoś czułbym się bezpieczniej.
Używałem dużej grupy baterii kupowanych w różnych odstępach czasu, aczkolwiek przyznaję, że parowałem zawsze tak, by w sprzęcie znajdowały się (na przykład) dwie świezo wyjęte z opakowania - nie sprawdzałem im jednak dat i serii, ani nie robiłem pomiarów Wink
Szczęśliwie nic mi jeszcze nie wybuchło, ale (to też z kronikarskiego obowiązku trzeba dodać) kupowałem tylko Energizery.
« Ostatnia zmiana: 2007-07-04, 08:11:12 wysłane przez pecado » Zapisane

pozdrawiam
pecado

Fanklub Taktycznej Rusałki |##| "Allways lead, don't follow" (M. Szczerbiak)
Windforce
*Flashaholic*
Opinii: (118)
Użytkownik torch.pl
***
Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
Wiek: 33
Miejsce pobytu: Mińsk Mazowiecki
wiadomości: 248


T5 - Mission Impossible




Ignoruj
« Odpowiedz #4 : 2007-07-04, 08:22:40 »

Jakieś tam ryzyko użytkowania tkwi zawsze... Ale co z tego? Smiley

Samoloty są uznawane za najbezpieczniejszy środek transportu na świecie z ultraniskim prawdopodobieństwem wypadku, a dziwnym trafem wszyscy się obawiają latać i... jeżdżą najbardziej niebezpiecznymi w kontekście prawdopodobieństwa wypadku samochodami.

Nie można popadać w paranoję, jak słusznie Pecado powiedział.

Ile na świecie jest i było użytkowanych notebooków i telefonów komórkowych z Li-Ionem na pokładzie? Miliony miliony. A ile było wypadków? - Kilkadziesiąt.

Przemysł elektryczny w USA sprzedaje miliony rozmaitych baterii litowych rocznie, a wypadków było może z kilkanaście... 90% z nich wiązało się z wadliwymi, tanimi bateriami niespełniającymi standardów, lub z ewidentną głupotą użytkowników (Amerykanie są znani z tego, że swoje baterie potrafią nawet połykać - smutne...)

Nie można się bać i popadać w paranoję wszechobecnego strachu jak "bracia" zza Wielkiej Wody, a mieć rozum na miejscu i przestrzegać najbardziej podstawowych zasad bezpieczeństwa. USA jest znane z wszechobecnych restrykcji mających na celu podniesienie bezpieczeństwa życia bezmózgich ludzi. Na brak rozumu jedyną radą są restrykcje...

D.
Zapisane

pecado
Szef
Opinii: (10)
*
Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
Miejsce pobytu: Gdańsk
wiadomości: 1 960



WWW
« Odpowiedz #5 : 2007-07-04, 08:26:47 »

Ile na świecie jest i było użytkowanych notebooków i telefonów komórkowych z Li-Ionem na pokładzie? Miliony miliony. A ile było wypadków? - Kilkadziesiąt.
Dodajmy jednak, że ogniwa do tych urządzeń są parowane do postaci pełnego bloku przez producenta, nie użytkownika (a mimo to Sony spartoliło sprawę Tongue )

USA jest znane z wszechobecnych restrykcji mających na celu podniesienie bezpieczeństwa życia bezmózgich ludzi. Na brak rozumu jedyną radą są restrykcje...
W konsekwencji jednak kupując sprzęt dopuszczony do ich rynku na ogół będzie on bezpieczny Smiley
Nie ma tego złego... Wink
Zapisane

pozdrawiam
pecado

Fanklub Taktycznej Rusałki |##| "Allways lead, don't follow" (M. Szczerbiak)
Windforce
*Flashaholic*
Opinii: (118)
Użytkownik torch.pl
***
Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
Wiek: 33
Miejsce pobytu: Mińsk Mazowiecki
wiadomości: 248


T5 - Mission Impossible




Ignoruj
« Odpowiedz #6 : 2007-07-04, 08:31:57 »

No tak. Przecież gdy dochodzi do wypadku najczęściej tak się dzieje, że nakładają się niekorzystne sploty wydarzeń. Np. zbyt długie ładowanie notebooka, w którym zaraz padnie elektronika zabezpieczająca. Gratuluję ludziom, którzy zostawiają lapki wpięte do sieci nieraz cały dzień, bez dozoru.

Mimo wszystko, jeżeli miałbym bać się używać "litówek" i czyhać na wypadek z ich udziałem, to wolałbym grać w totka i do tego czasu sto razy trafiłbym szóstkę...

____________________________
Podstawowy cykl działania zabezpieczeń każdego aku Li-Ion:
- obwód AFE (analog front-end circuit), który monitoruje stan każdej baterii z osobna i odcina je od świata zewnętrznego po wykryciu zbyt wysokiego/zbyt niskiego napięcia i temperatury.
- secondary protection circuit, czyli obwód zabezpieczający drugiej linii - na wypadek, jakby zła wróżka zaczarowała AFE - odcina cały układ od świata zewnętrznego po wykryciu zbyt wysokiego i zbyt niskiego napięcia na każdym aku z osobna.
- polyswitch - to jakby był armageddon, po którym przestają działać AFE i secondary protection. Odcina pakiet od świata zewnętrznego po wykryciu zbyt wysokiej temperatury lub prądu.
- PTC valve, w który wyposażony jest każde ogniwo. Wzrost ciśnienia w ogniwie wypycha blaszkę łączącą plus z obudową trwale rozłącza ścieżkę prądową. Nie zabezpiecza przed wewnętrznym zwarciem przy rozładowaniu. To na wypadek przeładowania, gdyby nie wiem co się działo i nie zadziałały powyższe zabezpieczenia...
- Właściwe użytkowanie.

Baterie (nie akumulatory) litowe są tak bezpieczne, że nie potrzebują wszystkich tych zabezpieczeń. Prócz tej ostatniej.

Tak zabezpieczony jest tylko Pentagon. Tongue
« Ostatnia zmiana: 2007-07-04, 08:42:41 wysłane przez Windforce » Zapisane

Mel
Kierownik
Opinii: (7)
*
Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
Wiek: 55
wiadomości: 654



« Odpowiedz #7 : 2007-07-04, 08:34:10 »


Samoloty są uznawane za najbezpieczniejszy środek transportu na świecie z ultraniskim prawdopodobieństwem wypadku, a dziwnym trafem wszyscy się obawiają latać i... jeżdżą najbardziej niebezpiecznymi w kontekście prawdopodobieństwa wypadku samochodami.

D.

Właśnie ten temat niedawno rozwalaliśmy. Statystyki są manipulowane!!!

Sytuacja zmieni się, gdy zmienić założenia: policz nie proporcje liczby wypadków w ruchu lotniczym/liczba wypadków w ruchu lądowym, ale na przykład:

  • (liczba wypadków lotniczych/liczba startów) w stosunku do (liczba wypadków drogowych/liczba wyjazdów)
  • (liczba ofiar wypadków lotniczych/liczba przewiezionych pasażerów) w stosunku do (liczba ofiar wypadków drogowych/lliczba przewiezionych pasażerów)

Baaardzo jestem ciekaw wyników takiego właśnie wyliczenia, ale obawiam się, że nikt ich nigdy nie ujawni.

-- M.
Zapisane
pecado
Szef
Opinii: (10)
*
Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
Miejsce pobytu: Gdańsk
wiadomości: 1 960



WWW
« Odpowiedz #8 : 2007-07-04, 08:39:23 »

Mel - zapachniało teorią spiskową, aż się boję zapytać, który rząd to ukrywa i dlaczego ufo Wink

Tym niemniej faktycznie ciekawe było uzyskać rzetelne informacje o wypadkach z udziałem litówek - przede wszystkim w jakich okolicznościach i jacy producenci. Ech, mrzonki Sad
Bo takie strony jak Heimdall pokazał kompletnie mnie nie przekonują - na jutro mogę zrobić inną, w której pokażę ileś tam 123, które... nigdy nie uległy wypadkowi.
Sens i wartość "dowodowa" ta sama, tylko mniej dramatyczny przekaz, więc pewno nie trafi tak mocno do wyobraźni Tongue
Zapisane

pozdrawiam
pecado

Fanklub Taktycznej Rusałki |##| "Allways lead, don't follow" (M. Szczerbiak)
Windforce
*Flashaholic*
Opinii: (118)
Użytkownik torch.pl
***
Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
Wiek: 33
Miejsce pobytu: Mińsk Mazowiecki
wiadomości: 248


T5 - Mission Impossible




Ignoruj
« Odpowiedz #9 : 2007-07-04, 08:51:18 »

Mel, Po prostu nie popadajmy w paranoję...
Zapisane

Mel
Kierownik
Opinii: (7)
*
Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
Wiek: 55
wiadomości: 654



« Odpowiedz #10 : 2007-07-04, 08:54:35 »

Mel, Po prostu nie popadajmy w paranoję...

nooo doobraa...
nie bede smiecic...

Zapisane
Heimdall
Opinii: (5)
Użytkownik torch.pl
***
Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
Wiek: 38
Miejsce pobytu: Wrocław
wiadomości: 232


WWW

Ignoruj
« Odpowiedz #11 : 2007-07-04, 10:17:17 »

Cholernie daleko żeś zawędrował za tymi informacjami Tongue
http://www.torch.pl/forum/index.php/topic,54123.0.html

Heh, jestem tu newbie, ale staram się czytać uważnie;) Podwieszony link, o którym zresztą wspomniałem, był głównie o aku. Natomiast to, co dało mi do myślenia, to nie tyle sam art na flashlightsreview co przytoczone dalej linki:

http://candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=78843

http://candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=114455

http://candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=120888

http://candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=91245

http://candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=122500

http://candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=71161

http://candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=108000

One article at the GeoCaching forums where this happened to one individual:

http://forums.groundspeak.com/GC/index.php?showtopic=132932&st=0&p=2223457&#entry2223457
(Scroll to top of thread for the story behind the picture. Some of the pictures in the article are copies from the first CandlePowerForums article, above.)
CPSC Recall page related to 123A cells bursting:
http://www.cpsc.gov/cpscpub/prerel/prhtml03/03195.html

DOT Article regarding a fire caused by shipment of 123A batteries damaged during offloading.
http://www.dot.gov/affairs/rspa2100.htm

EDIT - oczywiście, to niczego nie dowodzi (w sensie prawdopodobienstwa zagrożenia itp), ale jest to dla mnie pewien zgrzyt jeśli chodzi o te baterie - zwłaszcza w latarkach 2-3xCr123.
No właśnie - czy złe sparowanie to rzeczywiście główna i najbardziej prawdopodobna przyczyna tego typu wypadków? Czy rzeczywiście latarki 1xCr123 są "bezpieczniejsze"? A może wystarczy zwykłe przegrzanie lub wyciek w wyniku uderzenia?

Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: 2007-07-04, 10:25:29 wysłane przez Heimdall » Zapisane

BartekB
BJ System
Opinii: (8)
Użytkownik torch.pl
***
Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
Miejsce pobytu: Kraków
wiadomości: 322


BJ System - latarki, lampy i szperacze


WWW

Ignoruj
« Odpowiedz #12 : 2007-07-04, 23:13:18 »

Tak dla wyjaśnienia:
Baterie litowe SureFire SF123 mają zabezpieczenie przez PTC.

A dodając swoje 3 grosze:
Baterie litowe wybuchają gdy zostaje przekroczona temperatura krytyczna w ogniwie, dlatego gdy są mocno obciążane a kiepskiej jakości (bez zabezpieczeń) to zdarzają się problemy.

Stąd zalecamy tylko określone modele baterii do użytku czyli: SureFire, Duracell, Energizer i GP.
Preferujemy obecnie baterie SureFire (niska rezystancja wewnętrzna).

Zapisane

Zespół BJ System
Heimdall
Opinii: (5)
Użytkownik torch.pl
***
Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
Wiek: 38
Miejsce pobytu: Wrocław
wiadomości: 232


WWW

Ignoruj
« Odpowiedz #13 : 2007-07-05, 01:18:29 »

Kontynuując kwestie litowych AA - czy są jakieś przeciwskazania, aby stosować je w sprzętach, których instrukcje nie rekomendują tego typu baterii?

Przykładowo taki "klasyk" jak Inova X1 - producent zaleca zwykle alkaliczne, świeci ok, ale przypuszczam, że włożenie tam takiego Energizera E2 AA wydłużyło by dość znacznie czas pracy i może też "wypłaszczyłoby" charakterystykę spadku mocy. (np. Fenix L2D świeci "płasko" w trybie "medium" odpowiednio 7 godzin na zwykłych alkalicznych i aż 16 na litowych AA)

Dziś w Mediamarkt widziałem Energizery E2 AA w cenie 24zł za paczkę 4 szt. Czyli np 2x6 godzin "high" Fenixa L2D...za zbliżoną kasę mamy 5 godzin "high" fenixa P2D lub P3D na Cr123.
Jeśli to się przeklada na inne sprzęty, to może nastąpi renesans paluchów AA;) 

Pozdrawiam
Zapisane

BartekB
Mel
Kierownik
Opinii: (7)
*
Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
Wiek: 55
wiadomości: 654



« Odpowiedz #14 : 2007-07-05, 08:27:07 »

Kontynuując kwestie litowych AA - czy są jakieś przeciwskazania, aby stosować je w sprzętach, których instrukcje nie rekomendują tego typu baterii?
... <ciach> ...

Baterie litowe mogą mieć 1,7 V. Dwie baterie to 3,4 V. Jeśli sterownik latarki dopuszcza maks. napięcie na przykład 3,2 V (chyba L2S, nie pamiętam), to może być ciekawie. Są też latarki (np. HID Aunoc), które działają wyłącznie na akumulatorach 1,2V (10 sztuk), ale myśle sobie że to takie odosobnione przypadki.

-- M.
Zapisane
Strony: 1 2 Ostatnia +   Do góry
  Wyślij ten wątek  |  Drukuj  

 
Skocz do:  

Podobne tematy
Temat Zaczęty przez Odpowiedzi Wyświetleń Ostatnia wiadomość
Akumulatory Litowe cr123 Baterie, akumulatory i elektronika do latarek « 1 2 3 4 » Gilotyna 50 57815 Ostatnia wiadomość 2011-06-26, 20:35:39
wysłane przez yano
Czy akumulatory litowe (samo)rozładowują się wolniej od akusów NimH? Ogólny TDK 7 8093 Ostatnia wiadomość 2007-03-20, 08:00:15
wysłane przez Esthan
Baterie litowe made in china Baterie, akumulatory i elektronika do latarek Mel 11 7096 Ostatnia wiadomość 2007-10-27, 23:41:38
wysłane przez pecado
Silva - baterie litowe. Czołówki mmbike 2 4788 Ostatnia wiadomość 2009-02-20, 22:36:01
wysłane przez mmbike
Petzl a baterie litowe L92 Czołówki albercik 0 1476 Ostatnia wiadomość 2016-03-30, 22:40:18
wysłane przez albercik