trwa ładowanie paska...
2017-12-17, 14:55:52 *
Aktualności:
Wybierz jezyk:
 
    Forum   Zaloguj się Rejestracja   Tagi
Strony: 1   Do dołu
  Wyślij ten wątek  |  Drukuj  
Autor Wątek: [MK-R + XP-E] Lampki na prądnicę w piaście  (Przeczytany 4106 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przeglądają ten wątek.
gruby2
Opinii: (0)
Świeża krew
*
Offline Offline

wiadomości: 1




Ignoruj
« : 2014-08-16, 14:14:42 »

Witam

Zmontowałem lampki na prądnicę w piaście. Przednia oparta jest na diodzie Cree MK-R (12V, 1.25A) a tylna na XP-E2 (2V, 1A). Diody połączone są w szeregu.

Na wstępie warto zapoznać się z ch-ką prądnicy: Test prądnicy.
Ogólnie dla prądnicy podaje się parametry znamionowe 3W, 6V. Jednak te wartości są poprawne przy zasilaniu żarników a dokładniej o rezystancji 12 ohm (halogen 3W). Jako, że prądnica jest elementem generującym napięcie zależne od prędkości obrotowej i posiadającej indukcyjność to w rzeczywistości generuje różną moc zależną od obciążenia z nasyceniem prądu do ok. 520-540mA. Jest po prostu generatorem prądu. Okazuje się, że z prądnicy można uzyskać nawet 11W przy 30km/h czy 15W przy 40km/h.

Osobiście wybrałem obciążenie 6W+1W by maksimum mocy uzyskiwać przy predkości dwudziestu kilku km/h czyli prędkości typowej dla roweru miejskiego . Przednia dioda to cztery moduły połączone szeregowo z korzystnym niskim napięciem przewodzenia (porównywalne do XM-L). Tylna XP-E2 (najtańsza z możliwych). Obie będą pracowały przy prądzie maksymalnym ok. 540mA. Do czerwonej podłączony jest jeszcze kondensator podtrzymujący 4,7F.
Przednia powinna generować do ok. 800lm. Tył ok. 90lm.

Ponieważ do zapalenia diod wymagane jest napięcie ok. 12V przy bezpośrednim podłączeniu do prądnicy świecenie uzyskalibyśmy dopiero gdzieś przy 10km/h. Dlatego wskazany jest układ podwajacza napięcia, który wcześniej wygeneruje napięcie wymagane do załączenia diod ale nasyceniem pradu do 250mA. Potrzebny jest więc układ przełączający pomiędzy podwajaczem a prostownikiem. Dodatkowo wymuszenie trybu podwajacza pozwala na ręczne sterowanie trybami 50% i 100%

Układ jest następujący:
Schemat driver'a
Układy zasilające z prądnicy

Zdjęcia lampki:

Diody: MKR biała zimna H4 - 1125lm/700mA - 845lm/500mA
(W kolejnych lampkach wykorzystałem J2 - 1206lm/700mA - 905lm/500mA)
XP-E2 czerwona P2 - 67lm/350mA - 95lm/500mA
http://www.swiatelka.pl/upload_img/miniaturki/IMG_52ab20a7463fd6889.jpg
[MK-R + XP-E] Lampki na prądnicę w piaście


Lampka przód na radiatorze Fischer SK57725AL i z reflektorem Ledil Minnie 18
http://www.swiatelka.pl/upload_img/miniaturki/IMG_52ab2149a3e7d5060.jpg
[MK-R + XP-E] Lampki na prądnicę w piaście

http://www.swiatelka.pl/upload_img/miniaturki/IMG_52ab21c61155a6175.jpg
[MK-R + XP-E] Lampki na prądnicę w piaście


Lampka tył na radiatorze Fischer SK58520AL i z reflektorem Ledil Eva 60x18
http://www.swiatelka.pl/upload_img/miniaturki/IMG_52ab21ed864c71909.jpg
[MK-R + XP-E] Lampki na prądnicę w piaście

http://www.swiatelka.pl/upload_img/miniaturki/IMG_52ab2231eaf7f2113.jpg
[MK-R + XP-E] Lampki na prądnicę w piaście


Zmontowany driver
http://s30.postimg.org/yyyy9l1e5/140227_115404.jpg?noCache=1394018550.jpg
[MK-R + XP-E] Lampki na prądnicę w piaście


Lampka przednia na rowerze, doklejone szkiełko z halogena GU10
Pod spodem w rurce znajduje się sterownik
http://www.swiatelka.pl/upload_img/miniaturki/IMG_52ab225c5fe893448.jpg
[MK-R + XP-E] Lampki na prądnicę w piaście

http://www.swiatelka.pl/upload_img/miniaturki/IMG_52ab2280863723638.jpg
[MK-R + XP-E] Lampki na prądnicę w piaście


Lampka tył z obudowie od starej lampki na bagażnik
http://www.swiatelka.pl/upload_img/miniaturki/IMG_52ab22998704a8502.jpg
[MK-R + XP-E] Lampki na prądnicę w piaście


Wyłącznik na zasilanie oraz krótkie/długie
http://www.swiatelka.pl/upload_img/miniaturki/IMG_52ab22b0d2f684966.jpg
[MK-R + XP-E] Lampki na prądnicę w piaście


Spostrzeżenia:

Tylna lampka ma podłączony kondensator 4,7F. Jak jest rozładowany to potrzeba ok. 10-15 sekund jazdy ze średnią prędkością by lampka zaczęła świecić (przednia w tym czasie świeci). Z reguły jednak kondensator trzyma napięcie dość dobrze. Po 12h w garażu lampka zaczyna świecić praktycznie po ruszeniu. Po 60h po przejechaniu ok. 20m z prędkością 10km/h. Z kolei podtrzymanie działa ponad 2 godziny. Oczywiście wtedy się ledwo żarzy. Najważniejsze sa jednak pierwsze dziesiątki sekund czy minut. Świeci dość mocno, w zupełności wystarczy.

Kąt reflektora jest w zupełności wystarczający. Oświetla dość szeroko, wiązka główna jest w miarę skupiona.

Przednia lampka oślepia (na połowie mocy też). Odcięcie wiązki wykonałem następująco:
Z przodu nakleiłem odblask by zasłonić wewnętrzne odcięcie:
http://s30.postimg.org/pd5dtaa8d/140227_115415.jpg?noCache=1394018550.jpg
[MK-R + XP-E] Lampki na prądnicę w piaście

Od drugiej strony nakleiłem folię aluminiową (z opakowania po kisielu) by odciąć wiązkę od góry i by cofała światło do odbłyśnika:
http://s30.postimg.org/nk2h4yp1p/140227_115424.jpg?noCache=1394018550.jpg
[MK-R + XP-E] Lampki na prądnicę w piaście

Później doszedłem do wniosku, że lepiej jednak dorobić odbłyśnik poziomy by wiązka się nie cofała do tyłu:
http://s30.postimg.org/58btntgel/140303_133220.jpg?noCache=1394018550.jpg
[MK-R + XP-E] Lampki na prądnicę w piaście

Ostatecznie wygląda to tak (czarna puszka to obudowa sterownika):
http://s30.postimg.org/rljkamhcd/140303_161626.jpg?noCache=1394018550
[MK-R + XP-E] Lampki na prądnicę w piaście

Na szkiełko nałożyłem jeszcze kawałek dętki by zakryć krawędź szkła, na którym "cofa się" światło i wali po oczach.

Lampka zaczyna świecić od prędkości pieszego. Wystarczy iść normalnym krokiem i można sobie oświetlić drogę (5km/h). Przy niskich prędkościach jest małe opóźnienie zanim lampka się zapali gdyż musi się naładować dość spory kondensator filtrujący 10000uF. 0,2-0,5 sekundy jest do przeżycia. Mruganie przy niskich prędkościach choć jest zauważalne to w ogóle nieprzeszkadzające (prądnica generuje sygnał o częstotliwości równej ok. dwukrotnej prędkości - zależy to od rozmiaru koła). Naprawdę trzeba się wpatrywać by to ujrzeć. Powyżej 7km/h praktycznie już tego nie widać.

W mieście jeżdżę na podwajaczu, w zupełności wystarcza.

Pomiary:
http://s16.postimg.org/wia4ssaxd/performance.jpg?noCache=1394529228.jpg
[MK-R + XP-E] Lampki na prądnicę w piaście


Koszt lampek (zaokrąglając):
MKR - 40
XPE - 10
Radiator - 12 + 3
Soczewki - 7 + 4
Elementy do drivera - ok. 20 (drobnicy nie kupowałem, płytki też nie)
Przewód, wyłączniki, konektory - 15

Łącznie wyszło koło 110pln. Prądnica kosztuje 100pln (plus ewentualnie przeplecenie i szprychy albo całe koło nawet za 135pln można dostać). W sumie za 250pln mamy niezłe lampki na przód i tył z praktycznie nieśmiertelnym zasilaniem. Jak ktoś jeździ na co dzień sadzę, że prądnica jest znacznie wygodniejszym rozwiązaniem, może trochę droższym ale w czasie chyba się to zwróci.
Za porządną latarkę o podobnej mocy (np. Convoy S2 na XM-L z odpowiednią przeróbką by szybko nie zdechła) trzeba zapłacić ok. 120pln (teraz może mniej). Uzyskamy ok. 900lm ale poświeci nam to ok. 1h (przy 18650 2700mAh). Poza tym trzeba kupić ogniwo i ładowarkę. Ok. 200pln może wyjść. Nie mamy jeszcze tylnej lampki (45pln za np. Mactronic Wall-e) I musimy ładować. Koszt więc praktycznie ten sam, mamy spokój na lata a dodatkowo przez brak obudowy lampki na pewno zwiększymy żywotność (w latarce dioda grzeje się w środku, tutaj radiator całkowicie jest na zewnątrz więc bezpośrednio chłodzony pędem powietrza). I nie tracimy mocy świecenia przez grzanie się.
Przy bardzo ciepłych nocach (20 stopni) dioda mk-r podgrzeje się o ok. 30 stopni (6W, Rth = 5K/W). Przy chłodzeniu pędem powietrza będzie to znacznie mniej. Xp-e podgrzeje się o ok. 15 stopni (1W, Rth = 15K/W), chłodzenie powietrzem jest znacznie mniejsze bo dioda i radiator zamknięte są w obudowie. Szacunkowo temperatura może zmniejszy jasność maksymalnie o 5%.

Filmy:

Lampka na połowie mocy


Świecenie lampy przedniej (z odcięciem) jak i tylnej na połowie mocy:



Automatyczna zmiana trybów 50%/100%.


W terenie niezabudowanym


W lesie


Z punktu widzenia innych uczestników. Kamera umieszczona na słupie 0,5m od jezdni:
« Ostatnia zmiana: 2014-08-17, 11:31:37 wysłane przez gruby2 » Zapisane
Strony: 1   Do góry
  Wyślij ten wątek  |  Drukuj  

 
Skocz do:  

Podobne tematy
Temat Zaczęty przez Odpowiedzi Wyświetleń Ostatnia wiadomość
Latarki na pradnice Ogólny Robin 3 7969 Ostatnia wiadomość 2005-12-10, 10:37:01
wysłane przez Bad Angelus
Modyfikacja lampki rowerowej Rowerowe majkelito 4 6197 Ostatnia wiadomość 2007-11-01, 20:48:34
wysłane przez pawelsz
Aurora vs Bocialarka - 2 lampki na Cree XP-G Rowerowe Dominik 4 7372 Ostatnia wiadomość 2010-05-23, 23:23:23
wysłane przez pawelsz
Rozbudowa lampki Magishine, na rower, rajdy i ekstremalne przygody Latarki LED marekmuu 4 2478 Ostatnia wiadomość 2015-03-25, 10:49:39
wysłane przez Misiek_86
Mocne lampki rowerowe i lampki z odcięciem (z StVZO w tle) Rowerowe « 1 2 3 4 » komor 45 4632 Ostatnia wiadomość 2017-10-29, 21:52:38
wysłane przez sałron